dag 10 - Reisverslag uit Lillesand, Noorwegen van Bert - WaarBenJij.nu dag 10 - Reisverslag uit Lillesand, Noorwegen van Bert - WaarBenJij.nu

dag 10

Blijf op de hoogte en volg Bert

26 Juli 2014 | Noorwegen, Lillesand

Dag 10 - 21 juli

De boot naar Kristiansand gaat pas om 11.45, het is maar vijf km, dus ik kan rustig aandoen. Totdat ik nog eens op de boeking keek en bleek dat ik geboekt had voor vertrek om 21.15 uur. Beetje laat, ook als je bedenkt dat je drie en een half uur later aankomt, in het donker dus. Toch maar snel vertrokken om te kijken of ik kon omboeken. Bij de incheckpoort gaven ze me weinig kans, de boot van 11.45 was vol geboekt. Ik moest naar het boekingskantoor, dat groene gebouw een stuk terug. Even zoeken natuurlijk, maar toch vrij snel gevonden. Daar kom je dan verschillende mensen tegen die ook al bij de incheckpoort stonden: twee motorrijders en een hele zenuwachtige mevrouw. Het was geen probleem om het ticket om te boeken, alleen wat extra kosten voor het omboeken en omdat deze overtocht duurder is dan 's avonds. Terug naar de incheckpoort, een boardingpass gekregen en dan begint het wachten op het inschepen. Ondertussen natuurlijk weer veel belangstelling van andere passagiers. Het inschepen en de overtocht verliepen probleemloos. Op de boot gegeten, moet toch gebeuren en er is weinig anders te doen, behalve dan natuurlijk weer de vragen van een aantal mensen beantwoorden. Als een na eerste kon ik van boord, geen paspoort controle of zo, gelijk weer dat blauwe lijntje op de gps volgen, Kristiansand door naar het noorden. Het centrum is geen probleem, mooie rechte straten, het heet ook Kwadraturen. Ook in Oslo is een wijk die zo gebouwd is en ook zo heet. Maar dan de buitenkant, die staat vol met grote winkels en bedrijven, een McDonalds van drie verdiepingen, en niks vlak. Af en toe fietspaden, gecombineerd met voetpaden (of andersom) die zomaar beginnen en ook weer even plots eindigen. Dan langs de dierentuin, met drentelende mensen die geen fietsers verwachten op het fiets/voetpad. Maar dan is ook het leed geleden en wordt het rustiger. De hellingen hier zijn wel stijler dan in Denemarken. Ook al in de eerste vijfig kms drie tunneltjes van een paar honderd meter, twee omhoog een naar beneden.
Nu op een camping in Lillesand, met een weg dwars door de camping. Het kan nog vreemder: vlak bij Notodden, ook in Noorewegen, was ik op een camping waar de start/landingsbaan van een vliegveld(je) doorheen liep.
Km stand: 1257 (?? zoveel??) het weer nog steeds droog en warm.